Zoeken
  • Delphine Cordie

Creatieve geesten over tijd: Pieterjan Van Biesen

Bijgewerkt op: sep 20

Schuilt er wetenschap achter creativiteit? John Cleese, de acteur uit Monthy Python en Fawlty Towers, verdiepte zich in dit vraagstuk. Hij ontdekte dat er twee belangrijke ingrediënten zijn die je nodig hebt om creatief te zijn: plezier en tijd, véél tijd. Is het werkelijk zo eenvoudig? Content creator Delphine vroeg aan drie verschillende creatieve geesten hoe zij omgaan met tijd, hoe ze zich van tijdsdruk beschermen om creatief te zijn en waarvoor ze graag wat extra tijd zouden krijgen.


PIETERJAN VAN BIESEN: Gastdocent aan de Solvay Business School en de Antwerp Management School Marketing- en Communicatiemanager bij Maison Natan.


In zijn werk combineert Pieterjan Van Biesen stijl en creativiteit met cijfers en zakelijkheid. Toen hij vernam dat dit interview over tijd zou gaan, maakte hij daar graag een moment voor vrij. Een gesprek over tijdloosheid in een prachtige showroom op de Brusselse Avenue Louise.


Pieterjan, hoe ga je om met tijd? Tijd is voor mij gelijk aan nieuwe kennis, en is daarom heel kostbaar. Als jonge twintiger besefte ik niet dat hij schaars was, maar de laatste jaren wil ik er beter mee omgaan. Daarom breng ik structuur en regelmaat aan in mijn leven. Ik zorg er bijvoorbeeld voor dat mijn huis opgeruimd is als ik de deur uitga en hou me aan mijn zelfopgelegde navy uniform. Dan voel ik rust en heb ik een leeg canvas in mijn hoofd om tijdens de dag creatief te zijn. Van meneer Vermeulen (oprichter van Maison Natan, nvdr.) krijg ik veel autonomie, omdat ik mijn creativiteit omzet in meetbare resul- taten. Dat komt waarschijnlijk door mijn cijfermatige achtergrond.

Wanneer verlies je weleens de tijd uit het oog? Eigenlijk verlies ik vaak de tijd uit het oog, omdat ik mijn werk echt graag doe. En dat gebeurt het meest als ik nieuwe mensen ontmoet. Onder de noemer ‘Natan Collectief’ werken we geregeld samen met andere mensen en merken, en dan gebeuren er interessante kruisbestuivingen. Ik denk dat het nodig is in onze sector om af en toe de tijd te verliezen om inspiratie op te doen, want dat brengt nieuwe inzich- ten met zich mee. Als je in een bedrijf werkt, je werk graag doet en voor resultaten zorgt, zijn tijdslimieten toch nefast voor de creativiteit? Ik denk dat we daar allemaal wat meer voor moeten vechten. Dankzij de vrijheid die ik krijg, voel ik dat ik voor betere resultaten kan zorgen.

Hoe gaan jullie om met de tijdsdruk van de seizoenen om de creativiteit te bewaken? De seizoenen volgen elkaar snel op in de mode, en door de corona-crisis kregen we met overstock te ma- ken. Daarom wilden we een boodschap van tijdloos- heid geven door middel van een ‘circulaire’ collectie. Het is een capsulecollectie waarbij we bepaalde stuks herontwerpen naar nieuwe. Zo wordt een rok herwerkt tot een top, of een jurk tot een bloes. Daarmee geven we de boodschap dat het verhaal en de kwaliteit van een ontwerp niet voorbij zijn na enkele maanden.


Zit er in jullie collecties een zekere tijdloosheid? Of gaan jullie bewust op zoek naar vernieuwing? In onze collecties zit zeker een boodschap van tijdloosheid en draagbaarheid. Een vrouw koopt geen kledij meer voor één gelegenheid, maar wil kunnen genieten van een mooi stuk. Dat is een interessante evolutie. Daarnaast is er zeker ruimte voor vernieu- wing, door de instroom van jonge mensen in ons team. Het merk Natan bestaat bijna honderd jaar, en sommige mensen werken al in dit huis sinds de jaren ‘90. Dat brengt een bron van kennis en ervaring met zich mee. Meneer Vermeulen is nog steeds de trek- kende kracht, maar laat zich ondersteunen door jonge mensen. Die aanwezigheid van verschillende gene- raties zorgt niet alleen voor een brede kijk, maar ook voor een familiale sfeer en veel humor in ons team.


Als je twee uur tijd cadeau krijgt, hoe zou je die invullen? Ik hou van een lange lunch op een toffe plek in de stad, of een bezoek aan een vintage galerij. Maar momenteel besteed ik graag wat van mijn vrije tijd aan een persoonlijk project dat gelinkt is aan mijn groot- vader. Hij was naast architect ook een goeie amateur- schilder. Toen hij stierf, liet hij een reeks onafgewerkte schilderijen achter die ik nu verderzet. Het is geen ambitieus kunstproject, maar het is een persoonlijke reeks met een verhaal.

Wat vind jij tijdverlies? Ik leef met de filosofie dat je je tijd altijd goed moet invullen en dat iedereen baas is over zijn eigen agenda. Werken met de motivatie om de huur te kunnen betalen, is niks voor mij. Uiteraard ervaar ik ook stress en tijdsdruk in mijn werk, maar ik zorg voor een goeie balans. Geluk vinden in mijn werk is voor mij een belangrijke factor voor een gelukkig leven. Als je slaaf wordt van je werkomgeving, is het tijd voor verandering. Tijdstekort kan je makkelijk zelf oplossen. Zo leg ik bijvoorbeeld regelmatig mijn telefoon opzij en blijf ik enkele dagen weg van sociale media. Dan ben ik verwonderd hoeveel tijd ik daardoor cadeau krijg, die ik kan invullen met het opdoen van nieuwe kennis en inspiratie.


Waarmee vul je je tijd liefst in? Mijn passie voor fotografie kan ik kwijt in het organise- ren van de fotoshoots voor onze collecties. Daar komt erg veel bij kijken, maar op die momenten komt de estheet in mij naar boven. Tussen de drukke momen- ten door, neem ik af en toe enkele seconden de tijd om mijn brein te resetten, door even languit op de grond te gaan liggen en na te denken. (lacht)

Mag ik dat schrijven, dat je af en toe gewoon op de grond ligt op je werk? Zeker! Het is een soort korte reset, waarna je opnieuw frisse ideeën hebt. Hier kan dat, en dat zou op elke werkvloer moeten kunnen. Als je er niet mee overdrijft, natuurlijk.




13 keer bekeken0 reacties