Zoeken
  • Delphine Cordie

De stoelen van de Kardashians (echt serieus!)

Bijgewerkt op: sep 30

Deze stoel met z'n onmogelijk uit te spreken naam is een design van Pierre Jeanneret

en werd ontworpen in opdracht van de overheid van de stad Chandigarh (India), in de jaren 1950.


Architect Le Corbusier (Jeanneret's neef) bouwde daar

verschillende overheidsgebouwen en deze 'Chandicharh' stoelen waren bedoeld

als meubilair voor de ambtenaren en bedienden.

Van dit ontwerp en enkele varianten werden enkele duizenden geproduceerd

door lokale meubelmakers.


De stoel met zijn V-vormige poten uit teak en rotan was robuust en bestand tegen vocht en ongedierte. Toen de inwoners van Chandigarh overschakelden naar moderner meubilair, werden deze stoelen verkocht voor enkele roepies op lokale rommelmarkten.


En daar gebeurde het. De stoel werd herontdekt door enkele grote namen onder designhandelaars, opgepikt door interieurarchitecten en werd later een favoriet van Axel Vervoordt. Nu heeft de familie Kardashian er enkele staan in hun eetkamer.



Waarom is dit een ultiem voorbeeld van sterk design?

Uiteraard heeft het zijn mooie esthetische look. Maar het belangrijkste is het achterliggend verhaal. Daar houden mensen van. Meer dan van de functionele eigenschappen van een product.


In koopgedrag laat men zich veeleer leiden door emoties dan door rationeel denken. Daar moet je dus aan denken in je communicatie.


De duw in de rug komt uiteraard van de personen die de stoel hebben herontdekt.

Als Axel Vervoordt hem voorschotelt aan zijn klanten, heb je communicatie van de bovenste plank. 'Influencermarketing' heet dat tegenwoordig. Maar dat is een ander verhaal.


#overthemoon #delphinecordie #design #communicatie

64 keer bekeken0 reacties