Zoeken
  • Delphine Cordie

Het nut van de juiste kakofonie.

Het woord 'kakofonie' komt van het griekse 'kakos'. Wat zoveel betekent als 'lelijk'. Ik zou die grieken toch durven tegenspreken.


52% van de online shoppers keert niet terug naar een website als ze die esthetisch niet mooi vinden. Dat bewijst het belang van het visuele plaatje van je merk.


Met de juiste combinatie van kleuren kan je een merk onderscheiden van de rest, en zorg je voor 80% meer herkenbaarheid. Kleuren zijn de belangrijkste visuele 'cues' om het vertrouwen te winnen van de consument. Het versterkt zowel je visuele identiteit, als je volledige imago. Uiteraard moet de combinatie wel goed gemaakt worden.


Hoe kies je de juiste kleuren?


1. Start met het bepalen van jouw kleurenpalet.

Kies 5 kleuren uit die altijd en overal zullen terugkomen in je communicatie. Deze kleuren moeten passen bij het verhaal van je merk, en bij de klant die je wil bereiken. Je past ze toe in heel je huisstijl: in je logo, op je website, op je Instagramprofiel, in je nieuwsbrieven, in drukwerk, in verpakking, enzovoort. Wil je toch wat contrast of meer kleur? Kies dan voor tinten uit dezelfde familie als de 5 basiskleuren. Zorg dat ze voor de juiste 'mood' zorgen.


Hieronder zie je met welke emoties bepaalde kleuren worden gelinkt.


2. Onderscheid de primaire kleur(en) en de secundaire kleur(en).

Kies binnen jouw kleurenpalet 1 tot 2 kleuren uit die de hoofdkleuren zijn van jouw merk. Deze komen terug in je logo, en eventuele baseline. 90% van de grote merken hebben 1 hoofdkleur. Denk aan bijvoorbeeld Coca-Cola rood, of Spotify groen. De secundaire kleuren dienen voor het uitwerken van je communicatie, zoals de titels in je nieuwsbrieven, of de achtergrond op je website, of de lay-out van een cataloog.


3. Bepaal de 'brand guidelines'.

Consistentie is enorm belangrijk voor een merk. Leg daarom voor elke kleur vast waar en hoe die gebruikt zal worden. Voor de teksten, voor de titels, voor de achtergrond, enzovoort.


Dit zorgt voor een mooi visueel geheel in al je communicatie. Twijfel je in de combinaties? Kies dan steeds voor voldoende contrast. En let op de leesbaarheid.


Nog een laatste tip? Laat de kleuren een nachtje liggen en kijk er de volgende dag opnieuw naar. Pas aan waar nodig en ga er dan pas mee aan de slag.


#overthemoon #delphinecordie #dailydoseofcolor #branding



47 keer bekeken0 reacties