Zoeken
  • Delphine Cordie

Where to start? Het prille begin van sterke communicatie.

Een klant die in 1 oogopslag jouw merk of bedrijf herkent. In elke post, nieuwsbrief of bericht die jij uitstuurt. En het idee dat die klant jou op de duur gaat vertrouwen, en daardoor overgaat naar de aankoop van jouw product of service. Zou dat geen ideale wereld zijn?


Zeker! En wat heb je daarvoor nodig? Continuïteit in je communicatie. Met gebruik van vaste regels over de identiteit en de esthetische kant van jouw merk. Op visueel en verbaal vlak.


In Marketingland noemen ze dat de 'Brand guidelines'. Ik beschrijf het graag als de juiste 'mood' van een merk. Als je ze consequent toepast, leiden ze op termijn tot herkenbaarheid, en klantenbinding. Elk sterk merk heeft ze dus broodnodig.


Wat houden ze in? 6 basisingrediënten:


  1. Een vast kleurenpalet: kleuren zijn de belangrijkste visuele cues in communicatie. Leg daarom de hoofdkleuren (1, maximum 2) en de ondersteunende (varianten van de hoofdkleuren) vast. Laat ze nadien terugkomen op de website, in de titels van een nieuwsbrief, in de lay-out van drukwerk of fotografie.

  2. Je logo en baseline, met eventueel een korte versie of afkorting van je merknaam.

  3. De verschillende lettertypes: zowel voor de baseline, titels als voor teksten.

  4. Visueel: in een moodboard met een aantal voorbeelden bepaal je de sfeer, belichting en stijl van je fotografie. Gebruik je schaduwen? Eerder witte achtergronden? Elementen van kleur, goud, of marmer, of is alles heel minimalistisch? Denk maar aan je content voor sociale media waar dit van pas zal komen.

  5. Tone of voice en woordgebruik: is jouw uitstraling stijlvol, elegant en vrouwelijk? Of eerder energiek en happy met een dosis humor? Leg aan de hand van enkele kernwoorden vast hoe jouw communicatie verbaal moet 'klinken'.

  6. Vermijden van verkeerd gebruik: illustreer met enkele voorbeelden wat verkeerd gebruik kan zijn van je logo en de kleuren. Mag het logo nooit gedraaid worden? Is er een bepaalde grootte die van belang is? Welke kleurencombinaties zijn uit den boze?


Staan deze ingrediënten op punt? Hou ze niet voor jezelf in je hoofd, maar giet ze in een document of 'brand book' dat je kan doorgeven aan alle medewerkers. Je wint er niet alleen tijd mee, maar je krijgt er ook iedereen mee met de neus in dezelfde richting.


De volgende stap? Een sterke 'brand strategie'. Maar dat is voor een volgende blogpost. En ook dat zal jou inspireren, want met de juiste strategie leg je de fundering voor contentcreatie van de bovenste plank.


"Over the Moon to inspire you!"

- Delphine Cordie


Questions? Send me a hint!



#contentcreatie #moodmaking #overthemoon #communicatie #branding #design #delphinecordie



21 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven
  • Instagram

©2020 door www.overthemoon.be